De Rupit a la Riba

Josep Grau.  www.montaltrek.org
361

La ruta que avui us proposo és un clàssic de l’excursionisme català. Ja des dels primers temps de l’excursionisme com un fenomen social, a l’inici del segle XX, un no era considerat excursionista consumat si no havia fet la “Tavertet a Rupit”;  inclús hi ha una cançó muntanyenca que diu: ”Des de Tavertet, fins a Rupit, camí molt estret i agraït…”.

Itinerari: No Circular (travessa) | Durada: 4 h 10 min. |
Distancia: 12,7 Km. | Desnivell pujada: 308 m. | Desnivell de baixada: 620 m.
Track a Wikiloc: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/gr2-rupit-cingles-de-lavenc-tavertet-la-riba-panta-de-sau-11414670 (Autor: Miquel Garriga).

COM ANAR-HI?

Bé, anem per la sortida, tal com la descric és una Travessa, el que vol dir que necessitareu dos cotxes per a realitzar-la, un a l’inici i un al final. Al final de l’article, comentarem maneres de fer sols una part i poder passar amb un sol cotxe. Anirem amb els dos cotxes, passant per Vic,  prenem un tros de l’Eix Transversal C-25, direcció Girona i anem cap a Vilanova de Sau per la N-141D, continuem cap a Sant Romà de Sau, travessem l’embassament de Sau i ens plantem a la Riba i just davant l’Hotel de la Riba que ara roman tancat, deixem un dels cotxes.

Pugem tots al segon cotxe i al davant mateix de l’Hotel de La Riba, surt una pista asfaltada, que en uns 13 kilòmetres ens portarà a Rupit, passant molt a prop del Salt de Sallent, per si volem fer-hi una paradeta i contemplar la seva majestuositat.

Arribats a Rupit, deixem el segon cotxe i comencem a caminar. Travessem el pont penjat i anem pujant, tot deixant Rupit a la nostra esquena,  anem pujant suaument uns 500 metres, fins trobar un camí que gira a L’ESQUERRA  i ens fa continuar pujant fins arribar a un mirador fet de pedra –el Mirador del Soler, des d’on podem gaudir de una bonica vista aèria de Rupit.

Continuem i passem a prop d’una finca, les vaques que pasturen ens indiquen que estem al mas El Soler. Mig kilòmetre mes endavant, trobem un rètol que indica Camí de Tavertet i La Rajoleria; el seguim i ens anem enfilant pel Puig, sense perdre el camí, ens conduirà fins a La Rajoleria que és una granja. Ara trobem una pista asfaltada que seguirem a L’ESQUERRA.

El camí és planer i anem seguint les fites i senyals del GR-2 que passa a prop de la cinglera, sobre els penya-segats i al fons de tot el Pantà de Sau. Les vistes d’aquest tram són espectaculars, mirant els blocs de pedra que s’aixequen al nostre costat i com a fons, allà a baix, l’embassament de Sau.

El GR-2 ens torna a la pista asfaltada, que ens porta a Tavertet. Travessem Tavertet i podem gaudir de les cases totes de pedra vista, és un poble que ha sabut conservar el seu encant. Arribem a la plaça i podem refer-nos amb l’aigua fresca de la font.

Continuem el nostre camí, recte endavant, en direcció a El Castell, però a uns 100 metres de la sortida del poble ens hem de desviar per un corriol que indica “La Riba” i baixa en fort pendent per entre la cinglera, un camí ombrívol i preciós en el primer tram, per tornar-se ample i més planer a mida que ens anem acostant a La Riba.

Quan arribem a la carretera asfaltada hem de seguir uns 300 metres A ESQUERRA i haurem arribat a on hem deixat el primer cotxe. Ara només ens queda pujar al cotxe, anar a buscar el segon vehicle que hem deixat a Rupit a l’inici de la caminada i per fer el dia rodó, anar a dinar en un dels apetitosos restaurants que trobareu a Rupit .

VERSIÓ AMB UN SOL COTXE:

Tavertet a La Rajoleria: Heu de pujar en cotxe fins a Tavertet i des d’aquí, començar  a caminar en direcció a la Rajoleria i Rupit, és una ruta plana i es gaudeix de les millors vistes de tot el recorregut. De Tavertet a la Rajoleria són 5.5 Km., o sia que si feu anar i tornar haureu fet una sortida planera d’11 Km.

Tavertet a Rupit: El mateix del recorregut anterior, però en arribar a La Rajoleria, baixem cap a Rupit i tornem pel mateix lloc. La ruta és de 8 Km, anar i tornar són 16 Km. El tros de la Rajoleria a Rupit té força desnivell, així que quan tornem, suarem una miqueta amb la forta pujada. És una ruta més llargueta, però la que ens fa passar l’examen d’una sortida completa.