“Aquest és un llibre 100% maresmenc. El lector hi trobarà els temples sagrats de la música dels 90”

Text: Albert Calls  // Foto: Cedida
437

Advocat i escriptor, Damià del Clot és actualment l’alcalde de Vilassar de Mar. Com a autor ha publicat nombrosos assaigs i en clau de ficció les novel·les ‘Nota d’un viatge a l’infern’ (Premi Narrativa Vila Ametlla de Mar); ‘Absolut taronja’ (Premi Fiter i Rossell), ‘Una Novel·la Pulp’ i ‘Generació Gintònic’. El seu darrer títol, que acaba de sortir de la mà del segell Cossetània, és ‘Revival’, emmarcat en un cicle narratiu generacional. Els records de l’adolescència i la joventut, la importància de tenir una colla, el poder de la música, el culte a les discoteques, la moda, els errors que es cometen de joves, les oportunitats perdudes i les relacions amorosos, són alguns dels principals ingredients d’aquest nou títol de l’escriptor vilassarenc.

La seva novel·la ‘Revival’ parla, sobretot, dels records de l’adolescència i la joventut…
És una novel·la nostàlgica. Pura ficció amb elements de realitat en funció de l’evocació permanent de records i vivències que el pas del temps i l’assumpció de responsabilitats mitifica. No podria haver escrit ‘Revival’ sense la música de la meva joventut, sense la literatura que va marcar la meva adolescència i sense el cinema que em va fer creure que hi havia tres mons: el real (dur i alhora preciós), el ficcionat (que cada guionista escriu a la seva manera) i el que tu siguis capaç de crear, basant-te en allò que més vols retenir de les teves vivències, de la teva experiència i dels millors records, passat per la ploma d’escriptor que transforma aquesta realitat i la fa literària. Inventar respectant, sempre, la idea original. Al llibre també hi ha teories sobre aspectes que van marcar la meva joventut, com ara tot el ritual que es creava al voltant de les cançons lentes, que posaven a la discoteca, a partir de les quals podia néixer una història d’amor.

Les dones són a l’estructura de la vida del protagonista i les que el van determinant. Això és, en certa manera, un homenatge?
Sí. El fil conductor del llibre són les noies/dones que formen part de la vida d’una persona. Com a persona, la família et ve donada. Els amics i la parella no. Per això els vincles d’amistat o d’amor no tenen perquè extingir-se, més aviat es reforcen si una persona és capaç d’aportar coses positives (negatives també) en la vida d’una persona. Les ex novies, els ‘rotllos’, els amors impossibles, els mites sexuals, em semblen un material molt literari. Però aquí vull fer un matís per no crear mals entesos: totes les noies -i totes vol dir totes- són inventades. La meva faceta amorosa no ha estat mai el meu fort. Això no vol dir que no m’hagi inspirat en històries que he conegut d’altres amics o amigues. Però en aquest punt de la novel·la -i tal vegada pugui defraudar- no hi ha res real.

Quins ‘territoris comuns’ hi ha del Maresme en el llibre?
Aquest és un llibre cent per cent maresmenc. El lector hi trobarà els temples sagrats de la música dels noranta: Quattro, Nivell, Màxims, Oblikue. A Vilassar de Mar, allò que en dèiem B3. I un comerç que va marcar la meva joventut: Discos Track, a Mataró. Trobarà platges maresmenques, restaurants, llocs d’oci. La meva adolescència i la meva joventut estan marcades per espais vitals de socialització en els quals la música, la conversa i les copes tenen un paper molt important. Una bona conversa podria ser l’inici d’alguna cosa més, de la mateixa manera que entrar amb mal peu podria significar tancar la porta a una bona història d’amor.

‘Absolut taronja’, ‘Generació gintònic’… cal emplaçar ‘Revival’ dins un cicle novel·lístic centrat en la seva generació?
Pot ser llegit així. ‘Generació Gintònic’ evoca una època que té a veure amb una generació abans de la meva, a mig camí entre la meva mare i el meu avi. ‘Absolut Taronja’, els meus coetanis en època universitària. I ‘Revival’, la meva joventut i adolescència, fins arribar als quaranta anys.

El paper de la música dins ‘Revival’ és molt important.
Vital. Cada generació està vinculada a unes melodies, a uns himnes. Quan un recorda una discoteca, el trencament d’una relació o un èxit acadèmic, ho fa associant el record amb uns intangibles que també estaven allí. Aquests intangibles són la moda (el tipus de roba), la música, els amics, els llibres, els escenaris. Per això cada capítol està encapçalat per un tema musical que anticipa la vivència. Cada capítol té les seves pel·lícules, els seus llibres, les amistats, les decepcions, els encerts, allò que podia haver estat i no va ser o la sort d’estar al lloc adequat en el moment precís. Però en cada escena hi ha la cançó. En aquest sentit, ‘Revival’ també podria ser llegit com un assaig sobre música.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

El teu comentari
Entri el seu nom aquí