Disney és Matrix

Jesús González.  www.twitter.com/jesusgonnot
96

Disney, la mega productora de somnis, planeja pel 2019 (als Estats Units, de moment) la seva aterrada en el món de les plataformes de continguts. A ningú se li escapa que els darrers moviments (els dels darrers anys) van en aquesta direcció: disposar del més gran catàleg de cinema i entreteniment audiovisual per a totes les edats (i, si pot ser, classificades per a tots els públics per tenir tota la família contenta davant el cinema i ara aviat de la tele, la tablet, el mòbil… i el proper aparell que s’inventi).

Fem-ne un breu repàs que ja queda ben lluny la resurrecció de l’empresa gràcies a productes com La Sirenita i La bella i la bèstia. A més, van fundar Buena Vista, la productora de films d’autors com Martin Scorsese. A la compra fa uns anys de la nissaga d’Star Wars a George Lucas, cal afegir l’adquisició de la majoria dels superherois de la Marvel. Ningú dubtava que, la Disney, experta en segones i enèsimes parts (pel cinema o per a la tele), explotaria tots aquests personatges en mil i una pel·lícules més. I, com ja passa a Vengadores: infinity war, els començaria a barrejar com si estigués fent una gran col·lecció de cromos. Les compres han continuat aquest passat mes d’abril amb l’absorció de la Fox. Amb això l’empresa de Walt Disney aconsegueix la resta de superherois Marvel que no podia posar a les seves pelis (els X-Men) i suma al seu catàleg els Simpsons, (Padre de família i altre animacions per a adults, la veritable assignatura pendent de la major). Diuen que, possiblement, Star Trek també acabi sota el seu paraigües. Segurament deixarà de ser un somni utòpic un creuament cinematogràfic del Falco Mil·lenari i l’Entreprise. Tampoc descartaria, en un futur no massa llunyà, uns X-Men on l’encarregada de salvar el món sigui l’Elsa de Frozen.

I com a bona màquina de fer xurros-dòlars-euros-yens, la Disney no està tenint cap problema de tirar el seu catàleg i fer reboots (és a dir, repetir amb modificacions) de totes les seves pel·lícules d’animació ja clàssiques. Ara, però, en acció real amb repartiments de carn i ossos de luxe. O bé spin off imaginant com serien els fills dels seus personatges mítics a la nissaga The Descendents. Això sí, sense plantejar-se canvis morals: els personatges bons només poden engendrar fills bons. I viceversa.

L’any 1999 les germanes Wachowski van presentar un món on la humanitat dormia connectada a una matriu que els permetia viure un món millor, on tot era possible. I això començarà a passar amb la superplataforma de Disney, un monstre audiovisual per a tota la família controlarà tota l’animació infantil així com les sèries de superherois o les galàctiques. I serà possible si Netflix i cia no s’associen per denunciar el que comença a semblar un intent de monopoli de l’entreteniment. Thomas Edison, a inicis del segle XX, tenia la patent del cinema i va intentar impedir que les altres productores fessin pel·lícules sense pagar un cànon. Això va provocar la fugida de Nova York i la creació de Hollywood. Esperem que els americans hagin aprés de la seva història recent.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

El teu comentari
Entri el seu nom aquí