Ruta: Font dels Traginers

Text: Josep Grau (Montaltrek)  // Foto: Toni Buch

Avui, si teniu ganes que els vostres ulls arribin a llocs llunyans, us proposo una sortida en què abastarem diferents paisatges en la llunyania. ¿Què us semblaria, si podéssim veure des de Les Agulles de Montserrat per una banda i els cims del Pirineu per l’altra? Doncs això està fet. Anem cap a la Serra de l’Obac a sobre de Matadepera,que hi trobarem:

Alzina del Salari: va morir el 1985, però encara és un dels arbres amb més anomenada a Sant Llorenç del Munt, perquè el seu nom indica el punt de sortida de moltes excursions per la Serra de l’Obac. Era l’alzina més gran de tot Sant Llorenç.El nom del salari, ve de què el propietari del mas de La Mata, tenia el costum de pagar als seus treballadors a sota de la gran alzina.

Font dels Traginers: Aquest indret era un punt de parada dels traginers que anaven de Mura a Barcelona, el caminet discorria entre l’espès bosc i aquí podien proveir-se d’aigua pel camí i fer un petit descans en el trajecte.

El Morral del Llop: Està adossat a els Tres Jutges, i és una massa granítica, d’uns 30 metres d’alçada, completament vertical, que els escaladors de moltes generacions han fet servir com a escola.

Els tres jutges: Queden destacats per damunt d’un gran roquissar. Dóna l’aparença de tres roques altives, com si es tractés de magistrats amb la seva toga, des de l’indret es domina un territori molt extens, que va  des de la plana del Vallès fins a Barcelona.

Itinerari: Circular | Durada: 1h 45 min. | Desnivell: 190 m. | Distancia: 5.97Km | Època: Hivern, ja que podem veure neu pels voltants; evitar l’Estiu.
Track: Wikiloc: Font dels Traginers (Josep Senderista)

COM ANAR-HI?

Fem l’aproximació amb cotxe, fins a l’Alzina del Salari; anem fins a Terrassa  per la C-58 i entrem per el lateral de la riera de les Arenas, a dalt de tot, uns rètols  ja ens indiquen per la carretera de Matadepera a Mura  (BV- 1221 ); anem pujant per aquesta carretera que passa entre boscos i es va enfilant fins el Km. 11.2 al costat d’un fort revol cap a la dreta  hi veiem un aparcament  en el lloc conegut com l’Alzina del Salari.

Comencem el nostre recorregut pel darrera mateix del plafó indicador que hi ha a la DRETA del mateix aparcament; el camí surt planer i al cap de poc tros, s’enfila per un terreny rocós. Arribats a una cruïlla de varis camins, prenem el de LA DRETA que baixa lleugerament. És ample i fa de bon circular. Passats uns 100 metres, prenem un desviament A L’ESQUERRA  i deixem el camí principal.

Trobem un primer trencant que ignorem i al segon trencant A L’ESQUERRA, baixem per un corriol estret, uns 40 metres i arribem a la FONT DELS TRAGINERS.

Després d’assaborir l’aigua, recuperem el camí per on veníem i continuem pujant fins el final i sense desviar-nos. Arribats a una petita placeta entre els arbres, el camí gira sobtadament A LA DRETA i puja per un corriol entre roques.

No deixem aquest corriol, tot passant per sobre un mot de pedra, fins trobar una pista ample (es el GR-5 ), i que seguim cap A LA DRETA.

Seguim el GR-5, però sols uns 200 metres, ja que quan la pista que és un xic costeruda, es torna planera i a la nostra esquerra veiem el Montcau, surt A LA DRETA un camí ample al principi que després queda convertit en un corriol que va fent giragonses, l’hem d’anar seguint i passem una placeta.

Ara hem d’anar mirant a LA DRETA, doncs passat un pi, hi ha una fita al terra, feta amb pedres i comença un caminet que va vorejant per sota del Morral del Llop.

Anem seguint aquest caminet que és bastant aeri i en arribar al final de la paret, veiem els 3 JUTGES sobre nostre, continuem pel costat de la balma,  SENSE PERDRE ALTURA i  quan falta poc per acabar la balma,  veiem en el pendent una pedra gran amb una fita; baixem pel rocar, fent un parell de giragonses, i de sota de la pedra gran que hi ha al mig surt un camí que  ja no hem de deixar.

El camí empalma amb una torrentera i ja no la deixem tot passant com si fos per una selva, per sota els arbustos. Aquesta torrentera ens conduirà ala carretera asfaltada.

Hem de travessar la carretera i pel darrera el guarda-rail, baixar A LA DRETA uns 50 metres i ja haurem arribat a l’aparcament, punt i final de la nostra sortida.