Ruta: Castell d’Hostalric

Josep Grau.  MONTALTREK

Aquest mes proposo una sortida molt divertida per fer amb nens que consisteix a descobrir un castell molt ben conservat i un molí de gra, com ben pocs n’hi ha a Catalunya. Durant la ruta podrem veure:

Portal de Barcelona: És una de les quatre entrades al recinte emmurallat, tot de pedra basàltica, és una de les imatges més icòniques de la vila.

Castell – Fortalesa d’Hostalric: Tenim referència de la primera construcció el 1145, sota el regnat de Ponç II. Va ser enderrocat dues vegades, així que a la tercera va la bona i és la que podem veure avui dia, que va ser reconstruïda el 1716 pel general Verboom (responsable de la Ciutadella de Barcelona i la  Seu Vella de Lleida), segons les noves tendències de l’època. Durant la guerra del francès va tenir un paper molt important per abastir de queviures Girona, en aquell moment en estat de setge. Quan els francesos van conquerir la vila, els veïns més valents es van tancar al castell i van resistir al bombardeig durant 123 dies, tota una proesa. Està situat sobre un antic volcà i era la residència del vescomte de Cabrera.

Molí d’Hostalric: Conegut com a Molí del Senyor, ja que ja es feia servir a l’època medieval per moldre el gra que conreaven els pagesos de la contrada i que després seria el pa, base del seu manteniment. Ubicat en un mas català habitat, ha estat reconstruït gràcies a la intervenció particular de la família Revilla. S’hi pot veure tota la maquinària en bon estat amb els seus engranatges i corretges, de manera que és un dels més ben conservats de Catalunya. Paga la pena fer-hi una visita.

Plaça dels Bous: És el centre neuràlgic on transcorre la vida dels veïns, s’hi celebraven les fires de bestiar, que reunien gent de tota la comarca i, en aquest punt s’aixecava la porta de Girona, enderrocada actualment. Des d’aquí podreu gaudir d’unes boniques vistes en perspectives sobre el castell, Tordera i el Montnegre.

Itinerari: Circular | Durada: 3 h 15 m. | Desnivell: 60 m | Distància: 6 km | Època: Tot l’any
Track: Hostalric – Castell i Molí

COM ANAR-HI?
Entrem per Hostalric Centre, que és el carrer Coronel Estrada, i deixem el cotxe a l’aparcament municipal de La Serradora, més conegut com el de Can Parrufo.

Comencem a caminar pel carrer mencionat anteriorment, cap a la dreta, uns 300 metres, fins a arribar a la primera torre (Torre d’Ararà) i prenem el carrer que puja, en una forta pujada, cap a la Porta de Barcelona, que quedarà a la nostra esquena.

Continuem recte, mentre seguim uns senyals de color groc i blau, fins a arribar a una rotonda amb un pi al mig.

A mà dreta ens queda el castell-fortalesa, on podem pujar per visitar les muralles i obtenir unes boniques vistes, al mateix temps que descobrim els racons del castell.

Tornem a la rotonda que hem deixat per pujar al castell i continuem a l’esquerra i al cap d’uns 250 metres trobarem una cruïlla i prendrem el carrer de la dreta, en una suau baixada. Més endavant deixarem aquest carrer, anirem baixant i passarem per davant del cementiri municipal i de la piscina.

Passada la piscina, a uns 300 metres, trobarem un camí ample a l’esquerra, amb un rètol que anuncia la plaça de la vila -Plaça dels Bous- i haurem de girar en aquesta direcció.

Seguirem aquest camí ample i planer i ens trobarem amb les restes del que va ser una Farga. Anirem vorejant el riu de la Tordera amb les seves giragonses fins a arribar a una cruïlla, on ens desviarem a l’esquerra.

En arribar a uns horts, seguirem el camí de la dreta i el mas que ens queda a pocs metres és El Molí, aprofitem per fer-hi una visita.

Continuem el nostre camí i pugem un tros força costerut, que ens mena a La Plaça dels Bous, on podem descansar i gaudir d’unes bones vistes.

Reprenem la caminada a l’esquerra pel carrer major i estem atents, ja que abans d’arribar a la plaça de la vila veurem un carreró a mà dreta que ens porta al carrer Coronel Estrada, on hem començat la ruta.

Només ens queda seguir a l’esquerra fins a arribar a l’aparcament i haurem gaudit d’un matí ple d’experiències i bones vistes.