Ruta: El Gorg Negre de Gualba

Text: Josep Grau (Montaltrek)  // Foto: Toni Buch
142

Aquesta ruta és un xic aventurera, de dificultat mitja, amb una petita grimpada final , després de saltar el curs de la riera de Gualba dues vegades. Resumint, amb un xic d’adrenalina incorporada. És una ruta per a recórrer quatre dels salts de Gualba:

Salt de Gualba, el mes alt del Montseny, amb una caiguda de 133 metres. Vist des del Mirador és el punt més espectacular del que podem veure.

Salt de l’Excursionista: És un salt més petitet de difícil accés, que podem contemplar desviant-nos un xic del camí.

Salt del Diable: Bonic salt amb una ben perfilada cua de cavall, que acaba en una gorja, a on a l’estiu podem prendre un bany.

Gorg Negre: La seva fama és deguda a les bruixes adoradores del Diable, i a les tempestes i malvestats que causaven als vilatans de Gualba. Però també és un indret bonic i ben interessant, poc freqüentat perquè no es fàcil trobar aquest indret ben emboscat.

No recomanada per a fer en família amb nens menors de 8 anys.

Itinerari: NO Circular. Durada: 4 h. (anar i tornar). Desnivell: 260 m. Distància: 12.4 Km. Època: Primavera, quan es desglaça la neu, o tardor després de la pluja.
Track: Quatre Salts de La riera de Gualba – Salt de Gualba – Del Excursionista – Del Diable i Gorg Negre.

Arribem a Gualba, i travessem tot el poble, fins el rètol “Parc Mediambiental”. Arribats a l’inici del Passeig de Can Figueras, girem a la dreta i mirem d’aparcar el vehicle. D’aquí hem de travessar la Riera de Gualba i seguir per la pista forestal: CAMÍ DE RIELLS A GUALBA, hem de fer uns dos Km per pista, abans d’arribar a la cruïlla que ens porta al Salt de Gualba. Per aquesta pista es passa molt bé en cotxe, però està prohibit aparcar, pel que és aconsellable fer aquest tram a peu.

Quan la pista, gira cap a la DRETA, de mà ESQUERRA surt un corriol que baixa, bastant brut al principi, arribem a una cruïlla i prenem el camí de LA DRETA que ens portarà fins el MIRADOR DEL SALT DE GUALBA, situat en una gran esplanada.

Ara hem de baixar pel camí que baixa fent giragonses (vigilar amb el talús) fins al GORG DE LA GOJA i contemplar el SALT DE GUALBA amb tot el seu esplendor.

Ara ens toca desfer el camí, fins a tornar a trobar El Camí de Riells a Gualba, per on hem començat a pujar i girem a L’ESQUERRA, passats uns 650 metres, veiem una senyal de tràfic de prohibit passar cotxes; és l’inici del PR C-211, indica també Gorg Negre, ens desviem A L’ESQUERRA.

Seguim el camí que passa per sota de Can Prats i en la propera cruïlla continuem recte endavant; no deixem aquest camí que és ample i de bon fer. Continuem i a partir d’ara hem d’estar atents a MÀ DRETA, en què una fita de fusta ens indica que hem d’entrar al bosc. Abans d’entrar al bosc, continuarem pel camí de L’ESQUERRA i al cap de uns 400 metres, veurem a baix el SALT DE L’EXCURSIONISTA. Tornem enrere fins a la fita i entrem cap al bosc en una forta i curta pujada i en trobar un camí ample i molt planer, GIREM A L’ESQUERRA.

En un revolt, trobem inclinat, saludant el nostre pas, EL SURO GRAN, les seves arrels s’han obert pas amb els anys a través de la roca. Ja estem a prop del GORG DEL DIABLE, que baixa com una cua de cavall. Aquí podem donar l’excursió per acabada, i si volem aventura ara és el moment de començar-la.

Travessem la riera i per l’esquerra del Salt del Diable surt un petit corriol que pugem caminant i grimpant; sortim del bosc i ens trobem dalt del Salt del Diable; ara hem de saltar a l’altre costat (si el cabal d’aigua ens ho permet) i entrar a través dels matolls que surten a L’ESQUERRA.

Arribant a un congost, seguim avançant pel costat dret i després del revolt que fa el congost haurem de grimpar una mica per la roca, buscar el corriol i en pocs metres haurem arribat al Gorg Negre.

El camí de tornada: desfarem el que hem fet fins arribar al cotxe.