Ruta: la Roca del Drac de Vilardell

Josep Grau.  MONTALTREK
300

Si volem veure una vista de postal de tot el Montseny, ens hem d’allunyar un xic per veure tot el massís d’una sola ullada. Avui anirem a aquest punt ideal que ens permetrà veure “la postal” del Montseny, si hi anem a l’estiu el cel blau i net ens encisarà i a l’hivern les blanques cimes cobertes de neu ens robaran el cor. En aquest recorregut a prop de Sant Celoni,  ens trobarem amb:

Sant Llorenç de Vilardell: era l’església que aplegava els masos escampats per la rodalia del Montnegre pel vessant de Sant Celoni, ja des de l’any 1041.

Font de Sant Jordi: Una bonica font amb taula i banquetes, per poder passar-hi un dia de pícnic, encara que els entorns podrien estar més ben cuidats.

La Roca del Drac de Vilardell: És una petita cova on han crescut uns lledoners al cim i que, segons la llegenda, era la cova del drac de la contrada. Aquí podrem llegir la llegenda d’en Soler de Vilardell, que era el senyor feudal de les valls de Sant Celoni i va ser l’encarregat de matar el drac. La història la reservo com a sorpresa pels que feu la sortida. El que sí que us diré és que sempre que veieu un drac que es mor amb espasa, es refereix a Soler de Vilardell que el va matar amb l’espasa Vilardella (ho podeu veure a la porta de Sant Iu de la catedral de Barcelona) mentre que si es refereix a Sant Jordi, veureu que el drac és mort amb una llança. Aquesta espasa Vilardella, la podeu anar a veure al Museu Militar de París.

Molí de Can Coll: És un molí fariner, que va ser una de les bases de l’economia de Sant Celoni, i funcionà des de 1553 fins als anys 50 del passat segle. Molt ben conservat, si us acosteu a la masia per la banda esquerra, podreu veure el rec o canal del molí que ara està sec i l’entrada d’aigua per les dues moles que disposava.

Roure de Can Coll: es calcula que va viure uns 270 anys, era el més gran del municipi de Sant Celoni. Amb un perímetre de 3,7 metres i una capçada de 20 metres, cap a 1920 va caure una de les 2 branques principals i a causa de l’abandonament del mas, es va anar corcant i podrint, fins que va morir a finals de segle.

Itinerari: Circular | Durada: 2 h. | Desnivell: 155 m | Distància: 6,2 km | Època: Tot l’any
Track: La Roca del Drac de Vilardell Sant Llorenç de Vilardell.

COM ARRIBAR-HI

Iniciem el nostre camí a Sant Celoni, prenem la pista asfaltada que porta a Sant Martí de Montnegre i poc després de travessar el pont de l’autopista, veiem a la dreta un muret de pedra que al cim diu ¨Can Coll”, anunciant la urbanització. Aparquem en aquest carrer que surt al davant nostre.

Comencem a caminar, pujant la pista de cotxes per la que veníem, anem pujant passant prats, boscos i cases d’urbanització; quan passem el Restaurant de Can Batlle, al cap d’uns 500 metres, trobem una cruïlla amb diversos camins, prenem el de L’ESQUERRA,  amb un rètol que, si no l’han tret, diu “Ferm en mal estat” (això devia ser abans, ja que ara han fet tala del bosc, eixamplat el camí, i sembla una autopista).

Seguim aquest camí, sense prendre cap desviament, fins que al davant nostre i davant d’una casa de color groc,trobem un indicador que diu “Sortida C-35”, en aquest punt prenem el corriol que baixa A LA DRETA, i al cap de pocs metres, veurem una magnífica postal de tot el Montseny, ben a prop dels nostres ulls, que dona abast des del Turó de Samon per la dreta, al centre Turó de l’Home / les Agudes i al final a esquerra, el Castell de Montsoriu; val la pena recrear-nos en aquesta vista de conjunt.

Continuem baixant i arribem a la plaça de Santa Laura, prenem el carrer asfaltat que surt A ESQUERRA i anem pujant, observant que a la dreta ens queda una torre metàl·lica de la llum; continuem pujant i en arribar al pla, estem a l’església de Sant Llorenç de Vilardell.

Després de fer les selfies i fotos de record de l’església, escultura i pels més gòtics també del cementiri que està adossat a l’església, tornem per on hem pujat, fins a la torre metàl·lica de la llum i en aquest punt, veiem una cadena, la travessem i al final del corriolet seguim a DRETA, passant per una zona de mates, on hem de trobar el corriol que ens entra al bosc.

Ja en el bosc en un petit pla, prenem el camí de LA DRETA i baixem fins al final, i al davant nostre, queda la Font de Sant Jordi.

Hi ha un estret corriol, entre la tanca  i el bosc que seguim fins al final i després girem a ESQUERRA i en arribar al final, ja estarem a La Roca de la Cova del Drac.

Tornem fins a la font de Sant Jordi pel mateix camí de l’anada.

Ara seguim una pista ampla i planera que surt a LA DRETA de la Font de Sant Jordi i que ens portarà al Molí de Can Coll (No prendre el camí costerut per on hem vingut).

Aquí després de veure el Molí i la soca de l’antic roure, continuem el camí fins a sortir a la carretera asfaltada que és la que va a Sant Martí de Montnegre, pugem A ESQUERRA i al cap de poca estona arribarem al lloc on hem deixat el cotxe, havent gaudit d’unes estupendes vistes.