Ruta: Turó d’en Serra

Text: Josep Grau (Montaltrek)  // Foto: Toni Buch

Aquest mes farem un cim de la part Nord del nostre Maresme, situat entre Palafolls i Malgrat de Mar. És un petit cim de 190 metres, coronat amb antenes de telefonia que ens indiquen la posició des de lluny, però des de dalt del cim la vista sobre la costa de Blanes fa que valgui la pena l’esforç de pujar-hi.

Parc de Francesc Macià – Malgrat de Mar: Pastissos gegants, bolets enormes, flors gegants, gomes d’esborrar de grans dimensions; quedareu bocabadats de la mida de les escultures i de la quantitat de jocs que hi ha per a nens i nenes de 3 a 14 anys.

Ermita de Santa Rita: Està situada al cim del turó de Santa Rita, ple de pins pinyoners. És una ermita molt petita, presidida per una imatge de Sant Ponç i a la seva esquerra està Santa Rita. Fa pocs anys, encara s’hi feia un aplec cada any.

Turó d’en Serra: Amb 190 metres d’alçada i coronat per una torre de telefonia, s’hi pot veure una bonica vista de la costa.

Castell de Sant Joan de Blanes: Des del cim podem distingir la silueta de la torre mestra, de 15 metres d’alçada. Tenim referències els segles XI i XII. Va ser construït per vigilar les invasions marítimes dels pirates, sobretot en èpoques en les que el regne de Mallorca era del domini àrab i les incursions per aquesta costa eren freqüents.

Sa Palomera: Conjunt de roques que forma una petita península que surt de la badia de Blanes. Aquest punt es considera que és l’inici de la Costa Brava.

Itinerari: NO Circular. Durada: 2 h 50 min. Desnivell: 140 m. Distància: 8.6 Km. Època: Tot l’any. Cal portar: Gorra i aigua. Track a Wikiloc: https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=18162584

COM ANAR-HI?

La ruta comença a Palafolls, al davant del Parc Aquàtic de Marineland, a on podem deixar el cotxe aparcat. Prenem la motxilla a l’esquena, baixem per la carretera BV-6002 en direcció a Malgrat uns cent metres i agafem l’avinguda Atlàntida fins al final, girem a L’ESQUERRA i baixem per l’Avinguda del Mar, passant pel davant de la Pista Esportiva “La Figuerassa”, fins a arribar a la rotonda i aquí prenem el primer trencall a la dreta, que és la mateixa carretera de Malgrat de què parlàvem abans.

Seguim mig kilòmetre pel voral de la carretera fins a arribar a la propera rotonda en la qual seguim recte per l’Avinguda Costa Brava i mig kilòmetre més endavant veiem a la nostra esquerra les torres d’un castell com de Walt Disney, això ens indica que estem passant pel Parc de Francesc Macià de Malgrat, en el qual podem fer una parada a la tornada.

Continuant recte sense deixar l’Avinguda Costa Brava, veiem que tenim un bosquet de pins a la nostra esquerra. Tot just després de travessar la riera de Palafolls, veurem una casa en runes, just abans de la casa surt un camí A LA DRETA cap a dins del bosc i és el que prendrem.

Travessem el bosc i tan bon punt com trobem una placeta de sorra pugem pel camí de l’esquerra i ens enfilem per un corriol força dret i poc marcat, fins a arribar per un curt recorregut a un camí ample i pla a dalt del turonet, el seguim cap A L’ESQUERRA fins que trobem la petita ERMITA DE SANTA RITA; arribats aquí veiem un banc que indica la direcció d’un corriol i baixem directament cap a la pineda, deixant el camí principal.

Arribats al final de la pineda, un petit tros de carrer i girant a la DRETA, ens portarà a travessar la Carretera Nacional II per sota, pel carrer de Zenobia Camprubí.

Ja a l’altra banda de la carretera, travessem una rotonda i veiem un petit parc infantil a l’esquerra i al davant un transformador de la llum. Agafem el camí de sorra i en arribar al transformador GIREM A LA DRETA, el camí passa pel darrera d’uns blocs de pisos i al final a una mena de placeta, on prenem un corriol amagat entre els arbres A L’ESQUERRA.

Seguim aquest bonic corriol fins a arribar a una cruïlla on seguim pel camí ample del davant nostre amb un curt però fort pendent. Mentre pugem, trobarem un rètol a la dreta que diu: “Sant Genís de Palafolls/ Tordera/ Calella”, l’hem d’agafar, deixant el camí principal.

Seguim per aquest estret camí i ara ho fem sense decantar la vista del costat esquerre, ja que a uns 150 metres i A L’ESQUERRA trobem una torrentera per on baixa l’aigua de la pluja i que puja recta muntanya amunt. Hem de pujar i seguint el camí amb tendència a l’esquerra, arribem a dalt del Turó d’en Serra, des d’on contemplem una bonica vista de Malgrat, Blanes i el nostre Mediterrani.

Un cop hem gaudit de les vistes i descansat de la pujada, emprenem el camí de tornada pel mateix lloc que hem vingut.