Vides truncades

Jesús Gonzàlez.  @jesusgonnot
443

L’actualitat cinematogràfica sembla haver-se conxorxat amb l’actualitat (internacional, però també local) pel que fa al tema de la pedofília en l’entorn religiós i escolar, o tots dos alhora, i el familiar. Segons xifres oficials, un 23% de dones i un 18% d’homes han patit alguna mena d’abús en la infància. Una xifra considerablement alta i indignant que, cada cop més, provoca descobertes de caire retroactiu, ja que no sempre és fàcil reconèixer el fets i tenir la força o el suport per denunciar-los.

Gracias a Dios, de François Ozon i vencedora del premi del Jurat al passat Festival del Berlín, centra la seva atenció en tres víctimes d’un sacerdot cristià que va abusar d’ells durant unes vacances d’estiu. La cinta, molt propera a l’americana Spotlight, ficciona uns fets reals però no perd mai la perspectiva documental. Totes dues funcionen com un docudrama, però mentre l’americana es centra en la investigació periodística que va destapar un pastor pederasta de Massachussets, la cinta d’Ozon planteja la història al voltant de les vides actuals, en alguns casos destrossades, i en la necessitat de què es faci justícia. A tots dos casos, però, sempre es fa palès el tebi paper dels representants de l’església que no deixa de tenir un cert paral·lelisme amb la realitat on aquests acostumen a fer culpables a les víctimes.

Malauradament la pederàstia també es pot produir a l’entorn familiar tal i com explica The Tale, una pel·lícula produïda per HBO que també s’ha estrenat en aquest segon trimestre de l’any. The Tale, un esfereïdor relat protagonitzat per Laura Dern i amb escenes explícites d’abusos a menors que va provocar moltes desercions al Festival de Sundance. També d’HBO, tenim el documental Leaving Neverland sobre la suposada tendència a la pedofília de Michael Jackson. Es tracta d’un treball centrat en les declaracions de dues víctimes del cantant (mai trobarem cap rèplica en sentit favorable). Leaving Neverland vindria a confirmar que Jackson va saber representar el paper de flautista d’Hamelin i va encantar a alguns infants (entre els que podríem trobar Macauley Culkin). De la mateixa manera que els seus encanteris ens van impedir veure que això estava passant davant nostre.

COMPARTIR

FER UN COMENTARI

El teu comentari
Entri el seu nom aquí