La Nau Gaudí de Mataró acull la quinzena exposició de la Col·lecció Bassat, que tanca el cicle dedicat a obres del segle XXI amb una selecció de 46 peces figuratives de 18 artistes. Aquesta mostra, una de les més diverses presentades fins ara, reuneix obres recentment adquirides per la Fundació Privada Carmen & Lluís Bassat, en col·laboració amb l’Ajuntament de Mataró a través del Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró.

L’exposició, que romandrà oberta fins al 21 de setembre, compta amb treballs de sis dones i dotze homes d’edats compreses entre els 35 i els 84 anys, provinents de diversos indrets com Nova Zelanda, Veneçuela, Xile i Mataró, per la qual cosa entenen la realitat d’una manera diversa. Entre els artistes destacats hi ha noms com Hugo Alonso, Mariana Álvarez, Francesc Artigau, Diego Benéitez, Perecoll, i Chamo San, entre d’altres. Les tècniques utilitzades i les interpretacions de la realitat varien amplament, des de pintures que recorden fotografies fins a obres que incorporen collage i objectes.
Segons la comissària de l’exposició i Directora del Consorci Museu d’Art Contemporani de Mataró, Núria Poch, alguns artistes com Hugo Alonso o Francesc Artigau treballen seguint la pintura més clàssica, mentre que d’altres, com Jordi Prat Pons o Miguel Zapata, incorporen elements materials o de collage. En altres casos, com els de Mariana Álvarez o Marta Fàbregas, la fotografia juga un paper clau en les seves obres. Perecoll destaca per la seva pintura negra sobre negre, mentre que altres com Diego Benéitez exploren la frontera entre la figuració i l’abstracció.
L’exposició també inclou referències a obres clàssiques de mestres com Rogier van der Weyden, Leonardo da Vinci o Velázquez, reinterpretades per artistes contemporanis com Marisa Cruz, Pep Guerrero i Perecoll. Aquest diàleg entre passat i present aporta una perspectiva rica i multidimensional a la mostra, que, segons Lluís Bassat, reflecteix la transició de l’informalisme a una nova figuració en el segle XXI.
Moltes de les obres exposades s’han adquirit recentment i algunes es mostren per primera vegada al públic. Entre elles, destaquen les tres peces de Chamo San, reconegut pel cartell de les festes de La Mercè de 2023.


