El Revela’t, el festival de fotografia analògica, basa l’edició d’enguany en el concepte de la identitat. Fins al 16 de juny s’han programat activitats i exposicions al voltant d’aquest terme en diferents espais. “En la identitat caben moltes propostes de perspectives diferents”, explica Ana Gallart, coordinadora del Revela’t. Entre aquestes perspectives destaca l’exposició “Cartas al director” de la fotògrafa homenatjada, Cristina de Middel, Premi Nacional de Fotografia 2017 i presidenta de l’agència Magnum. De la mà de Gallart, ens endinsem en aquest festival de fotografia analògica que fa un retrat del món any rere any.
“Identitat” és el concepte escollit pel Revela’t 2024. Per què?
Cada any escollim un concepte. El de la identitat és molt ampli, perquè tinguin cabuda moltes propostes de perspectives diferents, però limitem el festival per programar les exposicions. Estem veient com, des de la pandèmia s’estan veient els resultats d’uns treballs molt introspectius, i que pensàvem que era important era el moment d’ensenyar-ho, de mostrar-ho. Hem intentat és mostrar aquesta identitat a través de les 30 exposicions que proposem en aquesta edició. Tenim projectes molt variats, però volem parlar de la identitat de gènere, de la identitat de pertànyer a un grup. Evidentment, i cal dir-ho, queden moltíssimes identitats fora i que ens hauria agradat poder abastar moltes més.
Vivim en un moment en què cada cop els joves tornem a agafar més les càmeres analògiques de familiars. És també un bon moment pel Revela’t, el festival de la fotografia analògica?
Des de fa anys que la fotografia analògica va a més. És un bon moment pel festival des dels seus inicis. El 2013 tothom estava amb la novetat del digital i s’havia deixat de banda l’analògic. Des d’aquell moment que el Revela’t s’ha posicionat com un projecte que va avançat en el seu temps i que igual és en comptes de seguir la tendència com que la crea.
Durant aquestes 12 edicions del festival, cada vegada hi ha més adeptes. És un bon moment per al festival, però perquè és un bon moment per l’analògic i esperem que sigui un millor moment per la fotografia en el futur, que s’acabi d’establir la fotografia també com un mitjà o anar a exposicions com una moda molt més establerta, que la gent tingui molta més facilitat per anar a aquest tipus d’esdeveniments. S’està aconseguint públic jove i també més internacional, i això demostra que s’està fent bé.
El futur del Revela’t passa per obrir-se internacionalment?
Jo crec que sí, al principi el futur del festival és en principi intentar que tot funcioni bé, poder fer les coses bé. Va haver-hi un moment en què estàvem creixent molt de pressa i ara és un moment més de reflexió de no intentar créixer tan ràpidament, sinó créixer en qualitat, i per aquesta qualitat passa per exemple la internacionalitat. Ara mateix podem oferir conferències per internet això, per exemple, és un procés d’augment de qualitat del festival i de posar a l’abast certes activitats que duem a terme al festival a un públic global.
Dius que haver-hi un moment en què el Revela’t creixia molt ràpid, i ara ho fa més en qualitat. Un exemple és l’aposta conjunta amb el Floral d’aquesta edició?
Aquest any és el tercer que se celebra el Festival Floral tant a Vilassar de Mar com de Dalt. Coincidíem en dates i vam decidir que, en comptes de fer que sigui una cosa negativa, sumar. I així hem fet un abonament conjunt. Ells posaran una performance de dansa, sessions de DJ i nosaltres una exposició. Així contribuïm al fet que hi hagi un públic divers i sigui enriquidor. Nosaltres sempre teníem ganes també d’apropar-nos a altres expressions artístiques, però al final també tenim les nostres limitacions. Tenim uns professionals aquí a la cantonada, com el Martí i la Judit que porten el Festival Floral, i vam dir que hem de casar-ho d’alguna manera.
L’homenatjada d’enguany és Cristina de Middel.
Cristina de Middel és una fotògrafa referent a nivell nacional, però també internacional. És una de les poques fotògrafes espanyoles que forma part de l’agència Magnum, que és com l’agència més important de la fotografia, el somni de qualsevol fotògraf. No només això, sinó que és la presidenta d’aquesta agència.
El que fa que la Cristina sigui especial és que ja té una mirada molt crítica. Ha treballat durant molts anys en la premsa, en els mitjans de comunicació i combinant-ho amb la seva part més artística i la ficció, aconsegueix que les seves feines no et deixin gens indiferent. Tenim tres projectes que parlen de la migració, de la prostitució i de la guerra d’Afganistan, i crec que és la millor manera de poder entendre certes coses, de poder endinsar-te, d’agafar interès, de pensar una mica més enllà del que tenim molt a prop de casa. La Cristina estarà amb nosaltres el 24 de maig a la tarda, en un acte lliure que farem al Teatre La Massa de Vilassar de Dalt. Ens farà una retrospectiva de la seva obra i hi haurà una petita conferència.
A part d’aquest acte amb la Cristina de Middel, al Revela’t també heu programat visites guiades a les exposicions.
Les visites guiades són importants per entendre l’obra i les mostres que es fan. Em semblen, amb diferència, la millor manera de gaudir-lo. El festival, com parlàvem, són 30 exposicions. Pot arribar a ser una mica estressant l’experiència i, per la gent que vulgui veure-ho tot, no arribes a fer-ho en un sol dia. Per això programem les visites, i després pots continuar visitant el festival pel teu compte.
El Revela’t ha creat tendència, has comentat. Quines tendències estan per venir i a quines s’hi vol sumar el festival?
Penso que nosaltres, d’alguna manera, hem aconseguit que almenys que no decaigui o hem aportat al nostre gra de sorra en què la fotografia analògica perquè hagi ressorgit amb tanta força, almenys com a mínim li donem continuïtat. Penso que podem anar cada vegada obrint més a noves tècniques, a noves experimentacions. Tampoc vull posar la mà al foc, però jo penso que, per exemple, aquesta proposta d’aquest any de col·laborar amb el Festival Floral ja dona una mica de pistes de com veiem un festival encara més ampli, a nivells de contingut i de ment, i de poder veure la fotografia analògica des d’una perspectiva més àmplia.