Per què identificar al nostre animal?

Naturcenter.
868

El regis­tre i cens de tots els ani­mals de com­pa­nyia ens per­met actuar amb una major velo­ci­tat i efi­cà­cia davant de les pos­si­bles malal­ties que es puguin trans­me­tre tant als ani­mals com a les per­so­nes. Amb aquest mètode també es fa pos­si­ble la recu­pe­ra­ció d’ani­mals per­duts o robats i el tro­bar als pro­pi­e­ta­ris d’aquells ani­mals aban­do­nats o mal­trac­tats per a poder actuar-hi en con­se­qüèn­cia. La uni­fi­ca­ció i regu­la­ció dels mèto­des d’iden­ti­fi­ca­ció ha per­mès una major efi­cà­cia en els últims anys i la inclu­sió d’aquest mètode a les nor­mes de trans­port dels ani­mals de com­pa­nyia, essent pos­si­ble la ins­tau­ra­ció del pas­sa­port per a ani­mals, que ajuda a una millor regu­la­ció del movi­ment dels ani­mals de com­pa­nyia.

Quan iden­ti­fi­car?
La iden­ti­fi­ca­ció de gos­sos, gats i fures s’haurà de rea­lit­zar per part del pro­pi­e­tari din­tre dels tres pri­mers mesos de vida de l’ani­mal o durant el pri­mer mes des­prés de la seva adqui­si­ció.
La iden­ti­fi­ca­ció és indis­pen­sa­ble abans de apli­car qual­se­vol trac­ta­ment o terà­pia, així com també abans de vacu­nar qual­se­vol ani­mal.
El docu­ment d’iden­ti­fi­ca­ció cons­tarà a tots els papers de l’ani­mal, i és un requi­sit indis­pen­sa­ble a l’hora d’ins­criure la nos­tra mas­cota a qual­se­vol regis­tre.

Com iden­ti­fi­car?
L’únic sis­tema vàlid esta­blert actu­al­ment és el trans­po­ne­dor (o micro­xip), tant en gos­sos i gats, com fures o altres ani­mals de com­pa­nyia. La implan­ta­ció es rea­lit­zarà per part del vete­ri­nari a sota de la pell de la zona esquerra del coll o a la zona de la creu (entre les dues escà­pu­les). La loca­lit­za­ció del mateix cons­tarà en el regis­tre.
S’entén per trans­po­ne­dor (o micro­xip) aquell meca­nisme elec­trò­nic que conté un codi alfa­nu­mè­ric que per­met iden­ti­fi­car a l’ani­mal i garan­teix la no dupli­ca­ció del mateix. Les seves carac­te­rís­ti­ques són:

– Incor­po­ra­ció de sis­tema que eviti les migra­ci­ons o can­vis de lloc del mateix, així com de una coberta bio­lò­gi­ca­ment com­pa­ti­ble que no doni reac­ci­ons adver­ses.
– Estruc­tura del codi alfa­nu­mè­ric adap­tat al que esta­blei­xen les nor­ma­ti­ves.
– Sis­tema d’inter­canvi d’ener­gia (mètode de lec­tura) entre el micro­xip i el lec­tor apro­vat per la nor­ma­tiva cor­res­po­nent.
La iden­ti­fi­ca­ció l’haurà de dur a terme un vete­ri­nari auto­rit­zat, que entre­ga­ran al pro­pi­e­tari/a de l’ani­mal un docu­ment que acre­diti la iden­ti­fi­ca­ció de l’ani­mal i que con­tin­gui com a mínim el lloc d’implan­ta­ció del micro­xip, el número del micro­xip; l’espè­cie, raça i sexe de l’ani­mal; la resi­dèn­cia habi­tual del mateix; nom, cognoms i NIF o DNI del pro­pi­e­tari, així com la seva firma, direc­ció i telè­fon; el nom i iden­ti­fi­ca­ció del vete­ri­nari, així com la seva firma; la data d’iden­ti­fi­ca­ció.
Qual­se­vol canvi de dades o de pro­pi­e­tari s’haurà de fer efec­tiu i comu­ni­car-lo el més aviat pos­si­ble per a evi­tar pos­si­bles pro­ble­mes.

On iden­ti­fi­car?
Els pro­pi­e­ta­ris de gos­sos, gats i fures estan obli­gats a la ins­crip­ció dels matei­xos al regis­tre muni­ci­pal d’ani­mals de com­pa­nyia de l’ajun­ta­ment on habi­tu­al­ment resi­deix l’ani­mal. El perí­ode per a rea­lit­zar-ho és el mateix que el de la iden­ti­fi­ca­ció amb micro­xip, és a dir, tres mesos des del nai­xe­ment de l’ani­mal o un mes des­prés de la seva adqui­si­ció.

També serà obli­ga­tori donar de baixa l’ani­mal i sol·lici­tar la can­cel·lació de les ins­crip­ci­ons prac­ti­ca­des en el perí­ode màxim de 1 mes des­prés de la mort de l’ani­mal o canvi de domi­cili a una altra pobla­ció.

Els pro­pi­e­ta­ris que can­viïn de domi­cili hau­ran de donar d’alta a la seva mas­cota a l’ajun­ta­ment en un perí­ode de tres mesos des del tras­llat.
Espe­rem que aquesta guia us hagi ser­vit de ajuda a l’hora d’enten­dre els motius pels quals cal iden­ti­fi­car les nos­tres mas­co­tes i el mètode més adi­ent per a fer-ho. No dub­teu a con­tac­tar amb nosal­tres per a qual­se­vol dubte i dema­nar hora a la con­sulta vete­ri­nà­ria de Natur Cen­ter per a poder fer la implan­ta­ció del xip i el regis­tre el més aviat pos­si­ble.

COMPARTIR