Entre les oliveres i el mar

Rafael Vallbona.
472

Itinerari del llibre En bici elèctrica per Catalunya. 21 itineraris de cicloturisme tranquil, del periodista i escriptor maresmenc Rafael Vallbona. Publicat per Cossetània Edicions.

DADES TÈCNIQUES

Recorregut: Cambrils, Vinyols i els Arcs, Riudoms, N-340, Botarell, Riudecanyes, Vilanova d’Escornalbou, Mont-roig.
Dificultat: Camins en bon estat, pistes rurals asfaltades i carreteres locals. Cal vigilar al petit tram de la N-340, que te molt de trànsit.
Distància: 41,5 km. Temps: 2 h 30’ / 4h. Desnivell: 474 m.
Més informació: https://cambrils-turisme.com/ i https://www.femturisme.cat/ca/comarques/baix-camp
Com arribar-hi: Transport públic: Tren Renfe R16. Cotxe: AP-7 o A-7.

Descripció de l’itinerari

La ruta surt d’arran de mar i passa per la majoria dels municipis de la denominació d’Origen Protegida Siurana. Deixeu el vehicle a l’aparcament gratuït de la platja que hi ha al final de la riera de l’Alforja, a Cambrils, i comenceu a pedalar per la riba esquerra de la riera. De primer hi ha un carril bici, però s’acaba aviat i cal continuar per la calçada.

Deixeu l’institut, l’ajuntament i el pavelló d’esports, creueu l’antiga N-340 i continueu fins que, als baixos d’un edifici a la dreta, hi ha un supermercat. Arribats aquí gireu a la dreta pel segon carrer (Raval de Gràcia), i continueu en direcció nucli de Vinyols: esquerra pel carrer Cambrils, dreta pel camí de Reus i esquerra de nou pel camí de Sant Joan; uns rètols ho indiquen amb claredat.

Sense deixar aquesta carretereta rural, per un pont travesseu l’AP-7 i la via del tren després, l’A-7 per sota. Passat aquest pont deixeu un trencall a l’esquerra i gireu a la dreta pel següent. Hi ha un petit pontet i aviat es comencen a veure oliveres. No deixeu aquest camí asfaltat, que gira en 90 graus i comença a endinsar-se, entre oliverars, vers el nucli de Vinyols i els Arcs. Després d’un tomb a la dreta desemboca en un altre camí asfaltat. Enfront hi ha l’entrada a una finca productora d’oli. Gireu a l’esquerra i continueu amunt. Trobeu un cediu el pas i s’incorpora un camí asfaltat per la dreta, vosaltres endavant en la direcció que porteu.

Arribeu a uns carrers urbanitzats, que deixeu a banda i banda fins arribar a una rotonda per creuar la T-314. Creueu-la i entreu a Vinyols per la TV- 3103. Seguiu en direcció a Riudoms. Per tant, a la dreta pel primer trencall i cap a Riudoms hi falta gent. Aquesta bona carretera té voral i poc trànsit. Passeu una rotonda i rectes, passeu una segona rotonda i també rectes, i a la tercera ja entreu al municipi també rectes (direcció centre urbà i Reus Montbrió per T-310). Al stop gireu a la dreta per l’estreta avinguda Pau Casals. Continueu fins la plaça de l’Arbre (que veureu a l’esquerra) i gireu a aquesta ma en direcció a la casa d’Antoni Gaudí i la biblioteca. El carrer tomba al plaça, agafeu el tercer a la dreta, just a la cantonada on hi ha la biblioteca; és el carrer de Baltasar de Toda i de Tàpies, i heu d’anar fins el final, que desemboca al camí de les Passeres deixant una petita placeta triangular a l’esquerra. Agafeu aquest camí a la dreta. A ma dreta hi ha unes cases noves, a l’esquerra hi ha un primer camí de terra que s’endinsa per uns hivernacles i, una mica després d’un gran arbre, per l’esquera i molt de biaix surt un camí d’asfalt trencat i malmès, mentre que el camí que dueu ara continua recte i en millor estat. Agafeu aquest camí que surt a l’esquerra tant en diagonal.

Aquest camí, sempre mal asfaltat o cimentat, va deixant entrades a camps i finques; continueu endavant fins que, en un gir a l’esquerra, baixeu a la llera d’una riera. Deixeu un camí tancat d’entrada a una finca i gireu pel següent a la dreta, que continua amb el mateix paviment. El paisatge d’oliveres s’intensifica fins que, després d’una pujada empipadora, el camí davalla fins arribar a la carretera N-420.

Aquest és el punt més delicat de l’itinerari pel gran volum de trànsit d’aquesta via. Doneu a un gran descampat, a la dreta hi ha una benzinera. Aneu-hi i travesseu la carretera anant cap a l’esquerra (direcció Falset i Alcañíz) per la sortida de la benzinera, perquè hi ha un carril per a incorporar-se i sempre és menys perillós. Deixeu la rotonda d’accés a Les Borges del Camp, supereu el trencall de la T-3101 en direcció a Riudoms, creueu la riera de l’Alforja i, poc després gireu a l’esquerra per la carretera T-3136 a Botarell. Hi ha carril per tombar.

Es pedala ràpid aquesta carretera; abans no us ho penseu sereu a Botarell. Hi arribeu mitjançant una petita rotonda. Continueu recte pel camí de Reus, que travessa el centre urbà i desemboca a la T-320 (avinguda de Catalunya), per on continueu recte en el mateix sentit que porteu fins Riudecanyes. La carretera fa una lleugera pujada, passa per l’abandonada estació de tren i descendeix suaument fins sortir a la T-313. A l’esquerra hi ha el poble, a la dreta es va cap a l’embassament.

Per visitar el pantà s’ha de pujar uns centenars de metres la carretera i aviat trobareu indicat el trencall. La presa està tancada a la circulació; com a molt s’hi pot entrar (tot i un disc de direcció prohibida), però per l’altre extrem hi ha una tanca complicada de saltar. Ara, la vista que hi ha des de dalt paga la pena. A una banda el poble i el terreny que davalla suau fins el mar, i de l’altra l’embassament, amb la serra de Pradell-l’Argentera que tanca la comarca i la separa del Priorat.

Si no pugeu a la presa, tombeu a l’esquerra en direcció al poble. Al següent trencall gireu a la dreta i hi entreu. Veureu la presa al fons. Gireu de nou a la dreta cap a l’ajuntament i el castell d’Escornalbou i, seguint aquest carrer que té una ratlla continua al centre de la calçada, arribeu fins a una cruïlla on hi ha gran aparcament a mà dreta. Continueu tot recte per la carretereta que puja. Desemboqueu a la TP-3211 i preneu a l’esquerra direcció Vilanova d’Escornalbou i, a la immediata rotonda, agafeu a la dreta. Aquesta carretera local puja molt suaument i després fa una baixada força abrupta abans d’entrar a Vilanova. Gireu a esquerra i pugeu fins un stop que dona a la T-343, que agafeu igualment a l’esquerra.

El primer carrer a la dreta és el camí de Mont-roig; aneu-hi. Passa entre cases i finques i, de sobte, es converteix en un carrer urbanitzat. Continueu recte. Gireu pel primer carrer a la dreta i seguiu-lo. S’acaba el carrer i es converteix en camí que baixa. Feu un bon descens fins una casa. Just després de la casa surt un camí a l’esquerra que heu d’agafar, deixant el que baixa recte. Deixeu un trencall a l’esquerra i pedaleu entre camps i oliveres fins una cruïlla de quatre camins. A l’esquerra hi ha una petita columna de pedra trencada, i a la dreta un rètol indicador dels centre BTT que diu que heu d’anar recte. Però no: vosaltres heu de girar a la dreta i continuar pedalant entre oliveres fins desembocar a un camí que fa un revolt. A la dreta diu Mas Ferra i Mas Tuset en una pedra. Heu de continuar per l’esquerra (gairebé recte) fins arribar a un pont amb diversos ulls. Sou a Mont-roig del Camp. Deixeu el camí que porteu i enfileu-vos al pont per creuar la carretera que hi passa per sobre. Endavant pel carrer que surt enfront fins un stop. Creueu també aquesta nova carretera fins que el camí dona a una altra de més estreta que agafeu a l’esquerra.

No heu de deixar per res aquesta carretera rural. La pedalada és ràpida i fàcil, passa per diverses explotacions agràries i aviat us mena a les envistes d’unes naus modernes, seu de la cooperativa de Cambrils. Abans heu de deixar un desviament (de fet surt recte) que va cap a un pont que travessa l’A-7. Deixeu l’entrada a la cooperativa, passeu sota una carretera i continueu endavant, ara molt en paral·lel a l’autovia. Passeu per sota una altra carretera i, a la fi, desemboqueu a l’ampla llera de la riera de l’Alforja.

Gireu a la dreta, cap al mar d’on heu sortit. Passeu sota l’AP-7, per la nova estació de tren de Cambrils, la zona esportiva, el parc del Pinaret i, a la següent rotonda, a l’esquerra teniu les muralles. Baixeu pel carrer Major i els carrerons al voltant de la plaça de la Concepció i la d’Espanya, és tota una immersió en el passat rural de la ciutat actual (més de 33.000 habitants). Recupereu la riera de l’Alforja i, abans no us ho penseu, sereu a la platja, on heu començat a pedalar.

Llocs d’interès

Casa Pairal d’Antoni Gaudí. Al Raval de Sant Francesc de Riudoms hi ha la casa Pairal de la família Gaudí. S’hi pot veure la caldereria de l’avi, que després va ser taller del seu pare. Al costat hi ha un edifici nou on s’ha ubicat l’Epicentre Gaudí, un espai per difondre la vida i obra de l’arquitecte.

Pantà de Riudecanyes. El pantà de Riudecanyes va ser projectat per dur aigua a Reus. Francesc Macià va ser un dels enginyers que el va projectar. La riera de Riudecanyes abasteix l’embassament gràcies al transvasament d’aigua del riu Siurana. Amb les serres de Pradell-l’Argentera al fons i el mar al front, és un dels indrets naturals més visitats de la comarca.

El paisatge de Joan Miró. El mar i la muntanya, les oliveres i els avellaners, les rieres i la pedra seca de Mont-roig del Camp van concebre l’obra d’un jove Joan Miró. Per descobrir el Mont-roig del pintor i conèixer millor tots aquells indrets i elements que l’inspiraren no podeu deixar de visitar el Mas Miró.

Muralles de Cambrils. El 1359, per la guerra dels dos Peres, es van aixecar les muralles. Amb la dels Segadors la vila va ser assetjada i les murades enderrocades, però van ser refetes al segle XVIII pels pirates, i reformades per les guerres carlines. Al carrer Major es conserven un portal, un tram de muralla i una torre.

Un consell

Cambrils és un centre turístic reconegut. Amb tota mena d’equipaments i serveis per als visitants, paga la pena arrodonir l’itinerari ciclista amb un cap de setmana de descans i bons plats de peix.