Ruta: Embassament de Vallmanya

Josep Grau.  MONTALTREK
101

Una sortida matinal, des de Sant Esteve de Palautordera, que combina trossos de pista plans i impecables, amb corriols estrets i un xic costeruts a vegades. La combinació fa que la sortida sigui amena i distreta amb bones vistes del Montseny, amb les quals el Turó de l’Home ens contempla majestuós des de les alçades.

Castell de Monclús: Conegut com a castell dels moros, al veral de Santa Margarida. Cap a l’any 850, aquestes valls foren poblades per gent d’Hispània, que fugien de l’encalç dels sarraïns i que, més tard, quan la Reconquesta recuperava territoris als moros, ells tornaven per a repoblar el territori. Els senyors de Monclús, que vivien en aquest castell, eren els que impartien l’administració de justícia. Actualment és una casa de colònies molt gran amb uns excel·lents equipaments.

Embassament de Vallmanya: És una història que ve de molt lluny, concretament del març del 1680 quan el batlle general d’aigües del Reial Patrimoni atorgà els títols de dret d’aigua als pagesos de Sant Esteve de Palautordera. Hi van haver diferents preses, fetes amb pedra i terra que les freqüents tempestes trencaven o destruïen.

No va ser fins el 1926 que es va decidir fer una presa de ciment. L’actual, de 250.000 metres cúbics, es va construir el 1988. Totes les gestions van ser dutes a terme per la “Comunitat de Regents de Sant Esteve” i l’aigua rega a parts iguals les comunitats de Sant Esteve i Santa Maria de Palautordera.

Itinerari: Circular. | Durada: 2:40 h. | Desnivell: 136 metres.
Distancia: 6.7-Km. | Època: Tot l’any.
Track: Embassament de Vallmajor des de Sant Esteve Palautordera -77

COM ANAR-HI?

Ens dirigirem a Sant Esteve de Palautordera i prendrem el carrer Verge de Montserrat. A la quarta cruïlla a LA DRETA, girarem cap al carrer REGUISSOL i el seguim fins al final a la cruïlla amb carrer de Catalunya, allà aparquem.

Comencem a caminar uns vint metres pel carrer Reguissol i prenem un pont de fusta que surt a l’ESQUERRA i travessa un rierol amb el mateix nom.

Continuem entre camps verds i amb unes impressionants vistes del Turó de l’Home i el puig Sesolles que els veiem a tocar, així fins a Can Vinyes quan el camí gira A LA DRETA (no hem de prendre el desviament que porta a la masia).

A la propera cruïlla és a Mas Prat. Veurem que hi ha un mur de pedra i hem de seguir recte, però cal recordar aquest punt, ja que a la tornada marxarem entre els camps.

Aviat ja entrarem al bosc d’alzines i travessarem el Torrent de Vallmanya, més endavant el camí es bifurca i GIREM A L’ESQUERRA. Arribem a una carretera asfaltada que travessem i seguim pel camí que surt al davant nostre per L’ESQUERRA.

Passats uns 220 metres, veurem una bifurcació on trobem un rètol molt desgastat que diu “Embassament – Comunitat de Regants de Sant Esteve Palautordera”  i GIREM A L’ESQUERRA.

Tot pujant suaument, per una pista en molt bones condicions, veiem a la dreta un edifici de color verdós, que és el repartidor d’aigües de la comunitat de regants. Seguim fins a trobar dues bigues encastades a terra, que marquen l’entrada d’un camí, si pugem i traiem el nas, ja veurem l’embassament des d’aquest costat, llàstima que per protecció està envoltat d’una reixa que li treu gran part de l’encant.

Tornem al camí pel qual veníem i Atenció, ja que al bell mig de la PRIMERA CORBA, SURT UN CORRIOL POC MARCAT que hem de prendre. Té trossos més planers i alguns de costeruts, si bé és bonic perquè és molt feréstec. Hem de seguir-lo fins al final, que acaba en una pista ampla. Seguim A L’ESQUERRA, tot pujant i al cap de 100 metres, deixem la pista per un camí que surt a la nostra DRETA. Anem seguint aquest camí i al primer desviament no el deixem, seguint a L’ESQUERRA.

Tornem a trobar una pista ampla i en molt bones condicions i anem a LA DRETA, tot baixant. Arribem a un camp de conreu (que és probable que estigui amb un verd preciós) protegit per un tancat de color verd. Seguim a LA DRETA i atenció una altra vegada. Si seguim el tancat verd, a uns 90 metres, hi veurem penjat un rètol que diu “Educació Canina Kyro”. AL DAVANT MATEIX SURT UN CORRIOL A LA DRETA DE LA PISTA que és el que hem d’agafar. Passem pel costat del torrent de Vallmanya que ja ens hem trobat abans i uns 500 metres més endavant, ens desviem per  un camí ample A LA DRETA que té pujada i a trossos és pedregós.

Més endavant trobem una cruïlla presidida per un pi respectuós i anem A L’ESQUERRA. Tot continuant, ja veiem l’embassament davant nostre, però no travessem la cadena, ja que podríem caure dins d’unes rases i lesionar-nos. Arribem fins a tocar la cadena i veiem que per L’ESQUERRA surt un caminet, que passa entre dos pins i que hem de seguir. El camí es bifurca, però ara podeu triar el que més us agradi, ja que els dos porten al mateix lloc. Veiem a la dreta una cadena amb una clariana i l’embassament. Travessem la cadena i ens apropem per contemplar-lo de prop.

En marxar prenem la pista ampla que ve recte a la cadena i sortim al Castell de Monclús, actualment és una casa de colònies. Prenem aquesta pista A LA DRETA i a uns 200 metres, a una bifurcació, anem A LA DRETA i sense deixar aquest camí, arribem a la cruïlla on hi ha el rètol molt desgastat que diu: “Embassament – Comunitat de Regants de Sant Esteve Palautordera” i aquí tanquem el circuit. A partir d’ara ja tornem pel mateix camí que hem fet a l’anada: travessem la carretera asfaltada, després girem a la dreta i al mur de pedra de Mas Prat, marxem entre els camps de conreu fins a arribar a l’aparcament on trobarem el nostre vehicle que ens espera.

Nota: per la quantitat de cruïlles de la ruta, és aconsellable descarregar-se el track i seguir-lo, sigui amb el mòbil o el GPS.

Bibliografia: Blog: fonts naturals, aigua, muntanya i més / Agustí Vulart i Riera.