Ruta: Sant Iscle de Vallalta i els seus formatges

Josep Grau.  MONTALTREK. Associació Excursionista Sant Vicenç de Montalt
732

Ara, que encara la calor apreta, podem fer una sortida molt bonica i fresqueta pels voltants de Sant Iscle de Vallalta que ens portarà per densos boscos amb un punt d’humitat, gaudint de vistes sobre el Montnegre, Sant Iscle i Canet de Mar. I per arrodonir-ho, podem visitar una formatgeria artesana i degustar els seus formatges.

La Creu de Canet o de Pedracastell: agafa el nom del turó de Pedracastell, ja que és en aquest indret on està aixecada. Hi ha hagut creus anteriors que han caigut; l’actual es va construir per recaptació popular i és d’inspiració gaudiniana. Almenys una vegada tots els maresmencs hauríem de pujar-hi, per a contemplar una part del fabulós paisatge en el qual hem tingut la sort de viure. Darrerament ha estat restaurada i netejada de grafits.

Can Roig del Castell: Aquest mas és un punt de pas, situat entre Sant Iscle i la Creu de Canet. Era un mas en estat d’abandonament i en els anys 70 del segle passat, Joventut Seràfica d’Arenys de Mar, el reconvertí en refugi per a muntanyencs i posteriorment en Casa de Colònies. En aquest espai reduït ens trobem amb petits turons a prop nostre com són el Turó de la Bandera, de 213 metres o el Turó d’en Vila, de 308 metres.

Formatgeria Murgó: Al nostre Maresme, també tenim alguna formatgeria, l’obrador va ser obert el juny del 2014. Entre d’altres, fan amb llet de cabres del Maresme un formatge que no te’l pots perdre: L’Hereu. Està situat al carrer Escoles, núm. 31, de Sant Iscle i podeu fer-hi una visita, guiada per la Sílvia. La visita dura una hora, ensenyen l’obrador i expliquen l’elaboració dels diferents tipus de formatges; amb degustació al final inclosa. Imprescindible trucar al Tel. 617 697 672 per a fer reserva prèvia. Preu de la visita: 5 euros.

Itinerari: Circular | Durada: 2h. | Desnivell: 190 m. | Distància: 6,5 Km. | Època: tot l’any

COM ANAR-HI

Iniciem la nostra ruta al Polígon Industrial de Sant Iscle de Vallalta, situat al peu de la carretera BV 5128, que uneix aquest poble amb Sant Cebrià de Vallalta. Si venim des d’Arenys de Munt, hem de travessar Sant Iscle i passat el poble, a uns 800 metres, trobem l’esmentat Polígon Industrial, on aparquem el cotxe. Comencem a caminar, direcció Sant Cebrià; continuant pel lateral de la carretera uns 50 metres i després de travessar un pont, prenem el camí que s’enfila a LA DRETA al davant nostre. (No hem d’arribar a la benzinera).

Pugem per un camí ample, que més tard es torna en baixada. A la meitat d’aquesta baixada, surt un trencall a mà ESQUERRA que hem d’agafar. El camí no massa fressat al principi, ens mena a una riera que ara està seca i hem de travessar, seguint cap a l’altra banda en un costerut i bonic camí estret. Tot pujant, trobem un desviament a la dreta que ignorem. Arribats al cim, el camí gira a LA DRETA, estem al cim del turó de La Bandera. Seguim crestejant pel camí, direcció Sud, fins a arribar a una placeta; hem de seguir crestejant pel corriol de L’ESQUERRA.

Arribats a una cruïlla presidida per dues alzines, prenem el camí de LA DRETA, que entra al bosc i hi ha alguns senyals de color pistatxo. Per aquest tros tenim boniques vistes del Montnegre. Al final, el corriol arriba a un rial ample que travessem i entrem recte al bosc del davant. Seguim el camí uns cent metres i sortim a una pista ampla per a cotxes. Continuem A LA DRETA sense deixar la pista i uns 100 metres més endavant, trobem una gran plaça. I al fons d’aquesta, la Creu de Canet amb una de les millors vistes del Maresme sobre la costa.

Després de gaudir del paisatge i enfilar-se al peu de la Creu per a fer-nos una foto tipus Indiana Jones, continuem pel camí que marxa cap a la caseta de les aigües. Seguim per aquest rial, fins que prenem LA SEGONA CRUÏLLA A LA DRETA, en una pronunciada baixada i al cap de poc, agafem el corriol que puja PER L’ESQUERRA i ja no el deixem fins al final, ignorant tots els trencalls que trobem. Arribats a una pista molt ampla, veiem davant nostre un pi amb un rètol que posa Can Roig del Castell. Seguim pel camí que surt a LA DRETA del rètol en forta baixada i ja sense deixar-lo, ignorant tots els trencalls, arribarem al poble de Sant Iscle.

Ara és quan podem fer la visita optativa a la formatgeria i a continuació, agafant el carrer Sant Jaume fins al final, tombem a L’ESQUERRA i travessem un pla de plàtans molt alts, tot travessant una altra riera seca. Al final, el camí ens mena a la carretera i seguint uns 50 metres A LA DRETA pel darrera les bandes de protecció, arribem al Polígon Industrial on hem deixat el cotxe; punt final d’aquesta fresca i tranquil·la sortida estiuenca.