Ruta: castell de Sant Iscle

Josep Grau.  Montaltrek
1176

Un diumenge al matí, en què no sabem ben bé què fer, ens convida a fer una plàcida sortida familiar a Vidreres. Al final de la caminada hi trobem un castell que fa prou goig.

El Castell de Sant Iscle va exercir durant l’edat mitjana la jurisdicció del terme de Vidreres i formava part dels territoris del vescomte de Cabrera, que tenia com a centre el Castell de Montsoriu.

La primera notícia documentada és de l’any 1194, amb el vescomte de Cabrera per una banda i el rei Alfons I de l’altra. Els vescomtes reconeixien el seu vassallatge respecte els monarques i li oferien com a garantia cinc castells, entre els quals el de Sant Iscle. Des del castell, s’administrava el territori: es cobraven impostos, s’impartia justícia, etc.

El castell, cap a la meitat del S. XIII, fou lliurat en feu a l’ordre dels Templers, que durant uns anys en portaren l’administració i el control. A la capella del castell, s’hi venerava el cos de Sant Iscle que es diu que havia estat portat des de Còrdova i guardat en aquesta capella.

Itinerari: Circular. | Durada:  2 h. | Desnivell: 75 m.
Distancia:  7 Km. | Època: Evitar l’estiu.
Track: Castell de Sant Iscle- Vidreres-777

COM ANAR-HI?

Deixem el cotxe a l’aparcament del Pavelló d’Esports de Vidreres, que és en l’entrar al poble, al primer semàfor a mà dreta. Comencem a caminar, travessant una riera seca, i continuem recte passant pel costat d’unes naus industrials. Al final del carrer, girem a l’ESQUERRA i anem a buscar el pont de l’autopista que ja veiem davant nostre.

Quan ja hem travessat el pont continuem per la pista asfaltada fins al final de la recta. Quan la pista gira a la dreta nosaltres la deixem i prenem el camí de terra, que surt a l’ESQUERRA.

Passem per un lloc d’ensinistrament de gossos i arribats al pont girem a la DRETA. No deixem aquesta pista, fins que ens trobem un mas a peu del camí, que és Can Gener. Pocs metres després trobem una cruïlla i hem de seguir a l’ESQUERRA.

Seguim aquesta pista fins que trobem un desviament amb un rètol que ens indica “Castell de Sant Iscle”. Allà girem a mà ESQUERRA i, ja seguint aquest camí, en una poca estona, arribarem a una clariana del bosc, on veurem davant nostre el Castell i el Fossar que l’envolta.

Podem passejar per dintre i veure les boniques sitges tallades sobre la roca que es conserven. Després de descansar i fer les fotos de rigor, emprenem la tornada, és casi el mateix, però la variarem un xic.

Tornem per la mateixa ruta, fins al pont que hi ha al costat de la gossera i ara, continuem RECTE (sense travessar el pont) i al final d’aquesta recta, surt un camí a l’ESQUERRA que hem de seguir.

Allà veurem un rudimentari monument al tractor i continuant aquest camí, entre camps de conreu a banda i banda, s’ajunta amb la pista asfaltada que hem fet a l’anada, hem de girar A DRETA.

Just després de travessar el pont de l’autopista, prenem el camí de LA DRETA i al final de la recta, tenim un canyer al davant, d’allà surt un corriol a l’ESQUERRA, que després de travessar un pontet, ens portarà al nucli urbà de Vidreres.

Continuem a l’ESQUERRA i al cap de pocs metres comença un carrer que no hem d’agafar; anem per l’ESQUERRA seguint aquest  camí, al cap de poc haurem arribat al Pavelló d’Esports, on hem començat el nostre periple.