Ruta de la Colza

Josep Grau.  Montaltrek
379

Si anéssim de viatge a l’Índia, podríem veure que el 13% del sòl cultivable, és colza, un vegetal que quan està florit omple els camps d’un intens color groc, difícil d’oblidar per la nostra retina. Dons no cal que anem tan lluny, a Catalunya és cultivat a molts indrets; el que he triat avui, és al Baix Empordà.

Què hi podem veure?

La colza: És molt important, si la volem veure florida i esplendorosa, anar-hi la primera quinzena d’abril. Si podeu, truqueu a informació de Monells, a veure si està florida, ja que hi ha varietats que floreixen cada dos anys. La colza és molt rica en proteïna i és un farratge important pel bestiar, a part de l’oli, tant pel consum humà com industrial que d’ella s’obté.

Torre Rodona de Cruïlles: És una de les poques torres rodones tan alta i ben conservada que ens queden a Catalunya. És la torre d’homenatge del Castell de Cruïlles; del castell ja no en queda res, però la torre s’ha conservat i s’ha restaurat com un dels símbols de la vila. En la Crònica de Jaume I, ja s’esmenta a Gilabert de Cruïlles, que participà a la conquesta de Mallorca. També altres membres de la nissaga, varen estar en diferents èpoques, al costat del rei català per a participar en importants conquestes.

Estanyol de Mas Revetlla: Una important bassa d’aigua com un petit llac, que era per poder regar les grans propietats de terra de la família Estanyol. Ja es té noticia d’aquesta nissaga, segons l’escut que figura a la façana principal del mas, en el Segle XVI, és del gòtic tardà.

Ermita de la Mare de Déu de L’Esperança: Molt ben conservada, es té noticia de què al voltant del 1413, hi havia fidels que feien vida eremítica a l’esmentada ermita. Actualment té un caire més festiu. El 8 de setembre s’hi celebra un aplec, molt concorregut. I la resta del any,  lloguen barbacoes i hi ha famílies que fan les seves trobades de grup aquí, ja que disposen de taules a l’aire lliure o també poden llogar algun menjador a l’interior. D’arquitectura molt de l’edat mitjana.

Mas de la Torre: Aquest mas que encara està habitat a l’actualitat, té una torre de defensa adossada, molt ben conservada i està unida a l’habitatge. També hi podem veure a la part superior algunes de les espitlleres que justifiquen la seva utilitat defensiva, tan necessària en aquestes contrades en el Segle XVI.

Itinerari: Circular | Durada:  1 h. 50 min. | Desnivell: 111 m.
Distancia:  5.5 Km. | Època: A primers del mes d’abril, de l’1 al 15 d’abril (depèn del temps).
Track a Wikiloc:  Cruïlles, Ruta de la Colza.

COM ANAR-HI?

Anem cap a Girona i després direcció Palamós i ens dirigim cap al bonic poble de Cruïlles. Ja a la carretera que va de Monells a Cruïlles, a la sortida de Monells, aparquem al carrer de la Font de Sant Burget i comencem a caminar per la vorera de la carretera a DRETA (direcció Cruïlles).

Passats uns 100 metres, prenem un corriol A ESQUERRA  que s’endinsa al bosc. Al cap de ben poc, atenció, perquè prenem una bifurcació poc marcada  A DRETA que surt del peu de un pi frondós. Al final d’aquest camí girem           A DRETA i tornem a sortir a la carretera, hi ha molt poc trànsit, pel que decidim continuar A ESQUERRA pel voral de la carretera.

Al tercer desviament que trobem A MÀ ESQUERRA, entrem i avancem uns cent cinquanta metres, per a poder observar en perspectiva el mar de color groc que tenim al davant. Després, tornem a la carretera i seguim el nostre camí.

La carretera fa un xic de pujada suau i passats uns 300 metres, comença a fer baixada i podem contemplar el poble de Cruïlles, amb el seu campanar i la Torre Rodona, destacant sobre el cel.

Passats uns altres 300 metres, A ESQUERRA trobem una pista que la prenem, ben aviat passem per una casa arran del camí que es a “Can Tres Pins”; el nom no pot ser mes adient, ja que si aixequem la vista, tres formosos pins ens saluden el pas.

Seguint la pista, ens trobem L’Estanyol de Mas Revetlla, un embassament d’aigua força gran en què si tenim sort hi podrem veure alguna parella d’ànecs.

Més endavant hi trobem l’ermita de la Mare de Déu de l’Esperança, on hi ha taules per a fer un pícnic; i si ho encarreguem, fins i tot podem fer una barbacoa.

Al final de la pista, a la part baixa de l’ermita, entrant a un camp d’herba, surt un corriol A DRETA, poc marcat a l’inici que hem de seguir.

El torrent, es torna corriol i quan arriba a una bifurcació, prenem la de L’ESQUERRA,  anem seguint, ara per zona boscosa –el Bosc d’en Nadal– fins al final del camí, que empalma amb una pista ampla que seguim A DRETA.

En poca estona, trobem un altra pista i anirem A ESQUERRA, passem pels dipòsits d’aigües mancomunades del Baix Empordà i seguim fins que al davant nostre, surt un bonic Mas, “El Mas de la Torre”.

Quan arribem a el Mas, la pista continua A ESQUERRA i aquesta pista ja ens portarà a la carretera de Monells a Cruïlles. I seguint uns 300 metres A ESQUERRA pel voral de la carretera, arribem al carrer Font de Sant Burget, on ens espera el nostre cotxe.

Per a rematar la sortida, podem visitar el preciós poble de Monells i fer un vermut sota els arcs porticats de la plaça del poble (plaça de Jaume I). Molts anys d’història us estaran contemplant.