Sitges 2024, punt de trobada del millor cinema fantàstic

Jesús González.  x.com/jesusgonnot
334
Un fotograma de ‘El baño del diablo’, guanyadora al Festival de Sitges.

Un any més el millor cinema fantàstic s’ha mostrat a les pantalles del Festival Internacional  de Cinema de Catalunya-Sitges 2024. En aquesta ocasió amb un cinema menys ja que La popular sala Retiro està de reformes. Pel que fa al palmarès, la gran sorpresa, aquest any ha estat la coincidència en el veredicte dels tres jurats del festival. La cinta austríaca El baño del diablo, del tàndem directorial format per Veronika Franz i Severin Fiala, s’ha fet amb el premi a millor film de la secció oficial, el premi de la crítica i el premi de la crítica jove. El baño del diablo, que representarà al seu país a la cursa pels Oscar 2025, és una crònica medieval al voltant de la malaltia mental i el suïcidi disfressada de tradicions paganes fagocitades per la inquisició en nom del catolicisme. Aquesta barreja entre folklore i terror, tan de moda en aquest subgènere anomenat folk terror, apareix parcialment a la sud-coreana Exhuma, que s’ha fet amb una menció especial del Jurat Internacional. En aquest cas, el protagonisme aquí el té el xamanisme i el cultes ancestrals coreans al voltant de la mort.

De la resta de premis cal destacar el millor guió original que ha recaigut en la comèdia novaiorquesa Un hombre diferente. Aquesta cinta, protagonitzada excel·lentment per Sebastian Stan, que va ser premi al millor actor de la Berlinale, explica una història al voltant de la superació dels traumes físics personals. Un tema que, en certa manera, també tracta La sustancia, de Coralie Fargeat,  una impressionant cinta gore protagonitzada per l’estrella Demi Moore, que proposa una ferotge i sanguinolenta denúncia de l’edatisme a Hollywood i l‘obligació de les actrius a estar sempre perfectes. Tot i no estar a la secció a concurs, La sustancia ha estat per raons merescudes la cinta del festival. I no descartem que es posicioni a la recta final dels premis Oscar. El pòdium de cintes esperades i celebrades no estaria tancat sense la menció a Terrifier 3, un slasher desaforat que suposa la consagració d’Art el pallasso, com una de les estrelles més brillants al costat dels assassins més despietats com Jason o Freddy Krueger.

A Sitges 2024 també s’ha vist bon cinema oriental a càrrec de thrillers made in hong Kong, com ara The Twilight Warriors (que va guanyar el premi al millor guió). Una cinta que explica una interessant història de màfies amagades en un dels barris més insalubres i atapeïts de la ciutat. També hem pogut veure El segundo acto, del francès Quentin Dupieux, una cinta surrealista que simula haver estat dirigida per una intel·ligència artificial. Una altra sorpresa grata va ser Mads, una altra cinta gala que, en format de pla seqüència de 90 minuts, explica la història d’un virus molt contagiós que provoca l’autodestrucció del món sencer. Malauradament, només hem pogut fer un curt resum d’un festival divers que va tenir una inauguració de luxe amb la primícia internacional de Presence, la darrera pel·lícula de Steven Soderbergh, que ens explica una història de fantasmes inspirada en la seva pròpia experiència.

COMPARTIR